RESTAUROVÁNÍ KOVŮ, MINERÁLŮ A ORGANOLITŮ
►Tříleté denní studium
RESTAUROVÁNÍ KOVŮ, MINERÁLŮ A ORGANOLITŮ
►Čtyřleté kombinované studium
KONZERVOVÁNÍ-RESTAUROVÁNÍ OBJEKTŮ KULTURNÍHO DĚDICTVÍ UMĚLECKOŘEMESLNÝCH DĚL
►Čtyřleté denní bakalářské studium (B2823)
Výuka organizována společně školami:
VŠCHT Praha – Fakultou chemickotechnologickou a Vyšší odbornou školou v Turnově
Pro studium na VOŠ i pro bakalářský program s VŠCHT platí:
V prvním ročníku se žáci individuálně rozhodnou pro zaměření k získání licence (Povolení k restaurování), které uděluje Ministerstvo kultury ČR. Podmínkou žádosti o licenci (po ukončení studia), jsou tři vypracované práce restaurování umělecko-řemeslné památky (za dohledu restaurátora s licencí) v dané specializaci, vždy zpracované do Restaurátorské dokumentace. Tomu odpovídají výstupy a realizace praktických cvičení v restaurování.
Pro zaměření: „Restaurování a konzervování obecných kovů, drahých kovů a kovů platinových“ odpovídají specializace:
- Restaurování šperků z obecných a drahých kovů.
- Restaurování stříbrnických a pasířských předmětů z obecných a drahých kovů.
- Restaurování předmětů užitého umění z cínových, zinkových a olověných kovů a jejich slitin.
- Restaurování chladných a palných zbraní a zbroje.
- Restaurování historických hodin a památek s hrací mechanikou.
- Restaurování archeologických kovových nálezů.
Pro zaměření: „Restaurování a konzervování kovů železných“ odpovídají specializace:
- Restaurování památek ze železných kovů.
- Restaurování historické zbroje.
Pro zaměření: „Restaurování a konzervování broušených a rytých přírodních organických a syntetických materiálů“ odpovídají specializace:
- Restaurování rytých a broušených přírodních a syntetických materiálů, glyptiky.
- Restaurování mozaiky a vykládání přírodními materiály, drahými kameny a kovy.
Smyslem a náplní studia je příprava studentů k možnosti podání žádosti o licenci (Povolení k restaurování a konzervování památek kulturního dědictví), kterou uděluje Ministerstvo kultury České republiky. Osnovy studia jsou odvozeny z přísných podmínek licence, daných památkovým zákonem ČR. Vedle historického zařazení památky, je nutné profesionálně provést chemicko-technologický průzkum dosavadního poškození předmětu. Proto je kladen velký důraz na teoretické zvládnutí problematiky chemických a technologických procesů, v našem případě souvisejících s různými kovy. Protože nemáme potřebné vybavení, musíme posílat vzorky k vyhodnocení na různé výzkumné a vědecké ústavy. Škola seznamuje a umožňuje studentům osvojovat si nejrůznější metody a způsoby zkoumání korozních produktů, jejich stabilizaci či odstraňování a stanovovat režim ochrany památky pro další období. Vyhodnocování průzkumů je nejdůležitějším předpokladem stanovení postupů samotného restaurování. Důležitou součástí je absolvování praxí na restaurátorských pracovištích v muzeích, v národním památkovém ústavu či specializovaných dílnách.
Již při přijímání musí uchazeči prokázat znalost určitého řemeslného zpracování kovů (drahých kamenů), při studiu se doplňují dovednosti a znalosti zejména starých historických řemeslných technik. Náročnost řemeslné zdatnosti je také podmínkou pro schopnost vytvořit kopii, doplnění chybějící části či rekonstrukci zvláště u nálezů archeologických, kde je nutné plně zachovávat původní autenticitu dochovaného vzhledu i materiálové skladby. Proto studium navazuje na dosud zvládnuté řemeslo a umožňuje volbu specializace k řemeslným schopnostem adekvátní (např. umělecké odlévání/cínařství, slitiny zinku, olova, bronz). Přestože je snaha nechat v průběhu studia projít studenta různými situacemi a zvláštnostmi v minulosti vytvořených předmětů a jejich poškození, je potřeba, aby si každý z nich hlídal svou specializaci.
Důležité je studium a osvojování si fotografování, převádění a úprava snímků do digitální podoby v průběžně zpracovávané restaurátorské dokumentaci. Dále v rámci osvojování si problematiky vzhledu a historického zařazování předmětu, jsou výtvarná cvičení k výtvarné dokumentaci, kde se také řeší případné doplňování chybějící části na památce. Výtvarně se řeší osvojování si ornamentiky, která je často součástí pojednání povrchu předmětů. Z celkově známých asi 5000 ornamentů se studenti detailně seznamují se 70 nejčastěji užívanými v Evropě. Vedle toho se kreslí studie ornamentiky islámské kultury, zvěrných stylů Germánů, Vikingů, Skytů; studie křesťanských symbolů a atributů, studie liturgického náčiní, studie korunovačních klenotů, studie k heraldice a potřebné studie k restaurované nebo sledované historické památce z kovů včetně technické studie s rozměry.
Doprovodné teoretické znalosti získávají studenti v dějinách uměleckého řemesla, dějinách památkové péče, v ornamentice, heraldice, ikonografii, tvarové typologii, filosofii.
VOŠ Turnov, Restaurování kovů, společně s Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze realizuje také čtyřletý bakalářský obor 8206R111, Konzervování-restaurování objektů kulturního dědictví uměleckořemeslných děl, Konzervování restaurování uměleckořemeslných děl z kovů.
Ukázky restaurátorských dokumentací
Fotogalerie prací